Patienträttighetsveckan 18-22 januari

Den här veckan kommer vi att ta upp den 13:e punkten i de europeiska patienträttigheterna som är “Rätt att få klaga på vården”. Den säger som följer:

“Var och en har rätt att klaga närhelst hen har lidit en skada och rätten att få svar, eller annan feedback. Hälso- och sjukvårdstjänsterna bör garantera utövandet av denna rättighet och ge (med hjälp av tredje part) patienter information om sina rättigheter, så att de kan visa på kränkningar de upplevt och formalisera sitt klagomål.”

Och även den 14:e punkten “Rätt till kompensation vid skada i vården” som säger att

“Varje individ har rätt att få en tillräcklig ersättning inom rimligt kort tid närhelst hen har lidit fysisk, eller moralisk och psykologisk skada orsakad av en behandling i vården. Hälso- och sjukvårdstjänsterna måste garantera ersättning, oavsett skadornas allvar och dess orsak (från en överdriven väntan till ett fall av felbehandling), även om det slutliga ansvaret inte kan fastställas absolut.”

I Sverige har vi en rad olika offentliga instanser att framföra synpunkter till, men få känner till dem. Det tänker vi rätta till nu!

Fredagen den 22 januari (fler medverkande kommer)

Den sista dagen den här veckan, tar vi upp möjligheten (skyldigheten?) för personal i vården att informera patienter om deras rättigheter i olika vårdsituationer om det finns frågor om vart man kan vända sig.

Lyssna till Sineva Ribeiro, ordförande i Vårdförbundet, om hur personalen själva får utbildning och information om detta.

 

Kostnadsfri anmälan via länken: https://magnetevent.se/Event/patientrattighetsveckan-18-22-januari-40522/

Varmt välkommen!

Datum

22 jan 2021
Expired!

Tid

12:00 - 13:00

Kostnad

Kostnadsfritt

Platser

Digitalt möte

Arrangör

FOKUS Patient
E-post
info@fokuspatient.se
Webbplats
https://www.fokuspatient.se
0 Kommentarer

Lämna en kommentar

Want to join the discussion?
Dela med dig av dina synpunkter!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

19 − 18 =